onsdag den 7. november 2012


Hej alle jer derude, her kommer lidt teori til jer :) er det ikke skønt?


Teenageårene tror jeg, at vi alle kender som en tid fyldt med en masse udfordringer, følelser og konflikter. Det er her mødet med venskaber, den første forelskelse, seksuel debut, tab og sorg opstår.
Ungdomsperioden, teenageårene eller puberteten er en fase, hvor identitetsmuligheder bliver afprøvet. Det er her interessen for sex og det andet køn opstår. Ungdomskulturen er i dag meget præget af kommunikationsmidler, som fx mobiltelefoner skriver Bjørn Hamre. Thomas Ziehe, som er ungdomsforsker, kalder mediernes funktion, en sekundær erfaringsdannelse. Nu om dage dækker det at være ung over at have set , oplevet og hørt det meste gennem medierne. Alle sfærer i de unges hverdagsliv er karakteriseret ved brugen af de digitale medier. At være på nettet, have en facebook profil, have en ny smart mobiltelefon er en afgørende faktor for at kunne være en del af ungdomsfællesskabet. Derfor mener vi, at det at lave en hjemmeside og facebook side, hurtigere og nemmere fanger de unge. De unge bruger dagligt nettet til at surfe rundt. For nogle er emnet sex måske et trykket emne at snakke om, så de har ved hjælp af sider som vores, mulighed for at gå ind og finde svar på egen hånd.

Jonas Svane skriver i et kapitel Ungdomslivet – psykologiske perspektiver og pædagogiske udfordringer i pædagoguddannelse på tværs, at det pædagogiske arbejde med unge grundlæggende handler om at støtte dem i at udvikle et stabilt selv. Når dette sker udvikles den unges selvforståelse. Det er ifølge Axel Honnet vigtigt, at alle 3 anerkendelses sfærer finder sted. I denne sammenhæng er privatsfæren eller den emotionelle sfære, som den også hedder, væsentlig at tage fat i. Det er nemlig i denne sfærer selvtilliden etableres. Det gøres den gennem kærlighed, intimitet og omsorg. Det er i teenageårene man begynder og snakke meget om sex, det at være intim med at andet køn og kærlighed. Det er her det afprøves for første gang. Det er med til at styrke selvtilliden hos de unge. Det er ikke kun kønssygdomme og graviditet, som anses for at være negative konsekvenser ved sex. Man have en dårlig oplevelse, man kan føle sig presset til noget man ikke ønsker at være med til, man kan fortryde det dagen efter, føle sig billig m.m. Det seksuelle kan have en effekt på ens hverdag. Når oplevelsen af sex har været positiv, kan man få lysten til det igen, men hvis ikke oplevelsen har været god sætter det negative spor, som kan udvikle sig negativt. Det er derfor vigtigt, at vi informerer dem om, hvordan man har sikker sex, og at man skal huske at vente til man er parat. Når man når til puberteten, begynder man at udforske sin seksuelle ”plads”, altså er man heteroseksuel, homoseksuel eller biseksuel. Det er en vigtig del af den seksuelle rejse man begiver sig ud på. At finde ud af hvor man ”hører til” udgør et vigtigt ”mål” i sin identitetsdannelse.

De unge får frihed til at afprøve deres grænser i forhold til forældre, institutioner og andre unge. Dog bliver der stillet krav til at de tager ansvar under denne frihed. Ikke kun de unge får ansvar, men forældrene og andre der omgås dem, får også et ansvar. Deres syn på de unge må ændres undervejs, da de udvikles. Vi vil mene, at med dette ansvar skal de informere de unge om sex, både forældrene og institutionerne.

Kender vi alle den historie om Narkissos? Han var en smuk ung græsk helt, som afviste nymfen Echos desperate tilnærmelser. Som straf blev han dømt til at forelske sig i sit eget spejlbillede i en vandpyt. Da han  var ude af stand til at fuldende sin kærlighed, visnede Narkissos væk. Han derefter til en blomst, som blev opkaldt efter ham, narcissen. Den balance som sindet har opnået i fasen før puberteten forstyrres, af ubevidste følelser som vækkes af pubertetens seksuelle drifter, mener Freud og Kohut. Den unge kan udvikle en ny sekundær narcissistisk selvorientering, hvis den unge ikke magter at række ud til andre eller får den konstruktive respons den unge har brug for. Ifølge Kohut, spejler den unge sig selv og bliver selvoptaget. Den unge kan heraf opleve sig selv som mere eller mindre kompetent og socialt attraktiv, end hvordan andre oplever personen. Der er det negative selvsyn og så, som vi vil kalde det, det positive selvsyn, begge tilfælde kan give den unge oplevelsen af, at de sociale reaktioner ikke passer sammen med der fordrejede selvbillede. Her kan den unge reagere meget følelsesladet. Disse reaktioner kan medføre depression, selvskadende adfærd eller selvmord.  

Det er derfor vigtigt, at vi som pædagoger og forældre, eller i det hele taget bare som mennesker, informerer de unge om, hvad der sker med deres kroppe når de kommer i puberteten, hvordan du har sikker sex, at man ikke skal forhaste sig ting man ikke er klar til. Vi skal som pædagoger, finde nye måde at nå ind til de unge på, så de forstår vores budskab. Gennem vores hjemmeside, mener vi at vi hjælper lidt på vej, de unge kan gå ind og læse om forskellige kønssygdomme, præventioner, stille spørgsmål. Vi rådgiver dem, men det er deres valg om de så vil tage det til sig.

Vi mener, at den voksnes rolle, forældre, pædagoger osv, i relationen med teenageren er at være til rådighed, når den uge gerne vil i dialog omkring sex og følelser. Den voksne skal være en tryg relation, som respekterer den unges privatsfære. Vi vil mene, at den voksne har et ansvar overfor den unge. Den voksne skal støtte den unge, så det udvikler sund, fornuftig viden og adfærd i forhold til sex. Den voksne skal gradvist lærer barnet de sociale regler og omgangsformer i forhold til jævnaldrende, andre unge og voksne.

I dag er digitale medier det de unge bruger mest tid på, efter at sove og gå i skole. Det har stor betydning for, hvad det vil sige at være ung i dag. De unges brug af de digitale medier bliver omtalt som både noget negativt og positivt. Ifølge Postman er det negative præget af mobning og sexchikane, han har en meget pessimistisk tilgang til medierne. Lotte Nyboe snakker om, at de unge får erfaringer og ny viden ved brug af de digitale medier, om det så er skolebrug eller i fritiden. De fleste unge ved som regel mere om den digitale viden end deres forældre. Alt denne viden som de udvikler i fritidens digitale medier, er vigtig, siger Nyboe, men i et fremadrettet samfunds- og erhvervsmæssigt perspektiv er det ikke nok. De unge har brug for en uddannelse, så digitale færdigheder og kompetencer udvikles forsvarligt.
Man kan også i forbindelse med alt dette snakke om uformel læring. Uformel læring er noget man gør af lyst, ikke noget der skal gøres af pligt. Brugen af vores hjemmeside er ikke noget skolariseret læring, som Nyboe kalder det, det er noget de unge kan læse om, hvis de har lysten til det. Derved er brugen af vores hjemmeside noget uformel læring. Man kan her også snakke om selvdannelse, da de unge får erfaringer og skaber viden om sig selv.

I forhold til vores produkt mener vi, at det er relevant at snakke om digital dannelse, da de unge netop bruger så meget tid på at surfe rundt på nettet. Vi mener derfor også, at en hjemmeside vil være mere relevant, frem for en bog, da vi lever i en digital verden. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar